Jak kształtować orientację przestrzenną dziecka w wieku przedszkolnym?

Jaja wielkanocne

Jaja wielkanocne – praca z galerii mumka.pl

Wiek przedszkolny dziecka jest czasem niezwykle istotnym dla jego rozwoju. Aby przebiegał on prawidłowo warto między innymi ćwiczyć orientację przestrzenną. Kierunkowa orientacja jest niczym innym jak umiejętnością rozróżniania lewej i prawej strony oraz orientowania się w stosunkach pomiędzy przedmiotami. Dziecko, które ma nieprawidłową orientację przestrzenną często rysuje szlaczki od strony lewej do prawej lub pionowe linie od dołu do góry. Możemy zaobserwować problemy ze zmianami kierunku w rysunkach. Nasza pociecha może również wtedy źle odwzorowywać kształty geometryczne, jej rysunki są chaotyczne i mało szczegółowe. Aby ukształtować prawidłowe rozwój ruchowy i pomóc w orientowaniu się w przestrzeni należy ćwiczyć z dzieckiem już od najmłodszych lat. Dziecku trzyletniemu możemy zaproponować zabawę z lustrem, podczas której oglądamy i nazywamy części ciała. Podczas rysowania zachęcajmy dziecko do uzupełniania poszczególnych części ilustracji: na przykład rodzic rysuje tułów psa, a dziecko dorysowuje ogon czy uszka. Dziecko czteroletnie możemy już zachęcać do tego, aby uświadamiało sobie położenie części ciała względem osi

pionowej, a więc że na przykład po lewej stronie ma serce. Zabawę z pięciolatkiem warto rozpocząć od wydawania poleceń podczas przemieszczania się, a więc: idź do przodu, teraz trzy kroki w prawo, a następnie dwa kroki w lewo. Aby mu to ułatwić umieśćmy na jego dłoni, którą najczęściej rysuje umowny znak, który pomoże mu w określaniu strony prawej i lewej. U dzieciaków w tym wieku warto kształtować orientację przestrzenną w sposób odnoszący się do jego własnego ciała, jak i do ciała drugiej osoby. Maluch chodzący już do zerówki powinien bez trudu reagować na prośby polecające narysowanie danej rzeczy w konkretnym miejscu na kartce. Będzie to wstęp do rozumienia treści graficznych w szkole, a więc wykresów czy tabeli. Wszystkie te ćwiczenia muszą zaowocować faktem, że gdy dziecko idzie do pierwszej klasy wie już, którą ręką rysuje i pisze. Na tym etapie nie powinno już przekładać ołówka z ręki do ręki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>